dinsdag 25 maart 2014

zo dochter zo moeder

Sinds afgelopen december volgt Femke iedere 2 weken een “behandeling” van Feldenkrais.
Mensen vragen ons vrij vaak wat Feldenkrais eigenlijk is, en op welke manier Femke er baat bij heeft.
Wat Feldenkrais eigenlijk is hebben we in een eerder blog al getracht uit te leggen, maar nu we een aantal maanden verder zijn kunnen we het ook eens hebben over wat het voor Femke oplevert.


Voordat we hiermee begonnen was Femke nogal houterig in haar bewegingen, overstrekte vaak met haar hele lichaam, en kon zich niet langer dan 30 seconden concentreren bij bijvoorbeeld het kijken van een filmpje op Youtube.

Ondertussen zijn we 4 maanden verder, en wij zien dat Femke veel soepeler is bij het opstaan en gaan zitten. Ze heeft nog wel de voorkeur om liever met haar rechterbeen als eerste te gaan staan, maar ze begint ook steeds meer met haar linkerbeen te doen. En het overstrekken doet ze nu alleen nog maar om aan te geven dat ze bij je weg wil, en je haar moet los laten.

Het grootste verschil merken we echter niet bij lichaamsbewegingen, maar bij haar concentratievermogen en haar oplettendheid. Femke is helemaal dol op Elmo en kan tegenwoordig een hele Elmo aflevering kijken (tussen de 10 á 15 minuten). Dus zonder weg te gaan van de ipad en zonder bezig te zijn met ander speelgoed, of mensen die de kamer binnenkomen. Ze blijft ook van de ipad af, behalve als het filmpje hapert en dus stopt. Dan zit ze er wel aan, want het filmpje moet verder gaan.
Daarnaast is ze veel bedachtzamer en oplettender geworden met betrekking tot haar omgeving. Dit viel ook de logopediste op.

Maar zijn dit niet natuurlijke ontwikkelingen die er toch al zat aan te komen?
Waarschijnlijk wel.
Maar ik denk niet dat ze dan al zover zou zijn. Ik denk dat ze dan haar concentratie vermogen had op gekrikt naar max 5 minuten, niet 10 tot 15.

Maar ondanks dat Femke een uur onder handen wordt genomen bij zo'n behandeling, is het lastig om te bepalen hoe Femke het ervaart…. het is op dit moment niet zo dat we dat even kunnen vragen. De dame die Femke behandeld gaf al in het eerste telefoongesprek aan, dat ze ons uren kon vertellen over Feldenkrais... maar de enige manier om erachter te komen wat het was, was om het zelf te ervaren.
Dus toen ik een paar weken geleden een mail kreeg over een Feldenkrais groepsles, heb ik de kans gepakt en me aangemeld. Ik wilde wel eens weten of ik op deze manier een beetje kon ervaren zoals Femke het ervaart en ook of ik wat soepeler in mijn eigen doen en laten kon worden.

Ondertussen hebben we er 3 lessen op zitten en ik moet zeggen: wauw….
Tijdens de groepslessen maken we voornamelijk hele kleine bewegingen, maar de ervaring van die bewegingen zorgen voor een heel vreemd gevoel… Een ontspannen lichaam dat echt nog dagen daarna door werkt. En tegelijkertijd voelt het alsof je een enorme work-out hebt gehad.

En ja... ik weet het: Het klinkt enorm zweverig, en ik denk ook niet dat Feldenkrais ooit aan dat stigma zal ontkomen. En dat is wat het lastig maakt om deze methode aan te prijzen bij een groter publiek.
Maar levert de Feldenkrais-methode ook iets op? Voor mijzelf kan ik zeggen van wel. Mijn lichaam beweegt iedere week een beetje makkelijker. En ik voel me heel erg ontspannen als ik klaar ben met dat ene uurtje. 

Heeft Femke er baat bij? Wij vinden van wel. Maar is dat dan te bewijzen, behalve de eerder genoemde punten? Waarschijnlijk niet, maar als ik naar Femke kijk tijdens de behandeling/les dan zie ik een meisje dat het naar haar zin heeft.

1 opmerking:

  1. het klinkt inderdaad een beetje geitenwollensokkerig ja, maar als het werkt... Jullie zien d''r veranderen, dus ik denk dat de enigen die kunnen bepalen of het werkt voor Femke, d'r pappa en mamma zijn. Ik denk dat het een goede keuze is geweest!

    BeantwoordenVerwijderen